Facebook
kontakt
logo
Strona główna > Inne > Sporty motorowe
Kasperczyk i Syty zaczną sezon na Azorach2018-03-21 18:13:00

Spektakularny Rajd Azorów (22-24 marca) będzie pierwszym tegorocznym startem pochdzącego z Myślenic Tomasza Kasperczyka i Damiana Sytego.


Inauguracyjna runda mistrzostw Europy zapowiada się niezwykle widowiskowo, nie tylko ze względu na przepiękne, wyjątkowe odcinki specjalne, lecz także dzięki rewelacyjnej obsadzie. Na starcie w Ponta Delgada stanie 60 załóg, przy czym aż 35 z nich pojedzie samochodami R5, czyli najszybszymi konstrukcjami dopuszczonymi do europejskiego czempionatu. Wraz z reprezentantami Tiger Energy Drink Rally Team w rywalizacji na środku Atlantyku wezmą udział cztery załogi z Polski.


Po raz pierwszy o punkty do klasyfikacji mistrzostw Europy walczono na Azorach w 1992 roku. Zawody na portugalskiej wyspie wróciły do kalendarza FIA ERC w 2013 roku i od tego sezonu nieprzerwanie stanowią część rywalizacji o miano najlepszej załogi rajdowej Starego Kontynentu. Doświadczeni kierowcy podkreślają jednak, że Rajd Azorów nie ustępuje trudnością rundom mistrzostw świata. Różni się od nich jedynie długością. Kręte partie wiodące drogami niewiele szerszymi niż rajdowy samochód, zaskakująco zmienna przyczepność na pokrytych wulkanicznym szutrem trasach i różnice wysokości, to tylko część wyzwań z jakimi kierowcy mierzą się w tej imprezie.


Uwagi do scenariusza batalii na Azorach często wnosi pogoda – tak kapryśna, że mieszkańcy archipelagu nie przywiązują większej wagi do prognoz. Dobitnie pokazała to ubiegłoroczna edycja. Przeniesienie zawodów z czerwcowego terminu na początek wiosny spowodowało, że gdy w Ponta Delgada było sucho, to wyżej położona część trasy była wilgotna, a gęste jak mleko mgły występowały jeszcze częściej niż latem. Rywalizacja w tych warunkach obfitowała w zwroty akcji i przygody, jakich nie ustrzegli się nawet doświadczeni kierowcy stanowiący ścisłą czołówkę FIA ERC. Kasperczyk i Syty podeszli do poprzedniej edycji Rajdu Azorów z pokorą. Sukcesywnie budowali swoje tempo i po 12 oesach awansowali do pierwszej dziesiątki, ale ich jazdę przerwała awaria samochodu na próbie numer 13.


W tym roku zwycięzcę rywalizacji na wyspie Świętego Michała wyłonią wyniki 15 odcinków specjalnych o łącznej długości 207,3 km. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji harmonogram i trasa zawodów przeszły kosmetyczne zmiany. O nieco ponad 3,5 km wydłużono odcinek Villa Franca – Sao Bras, który wiedzie przez prywatny las, gdzie w wielu miejscach drogę otacza szpaler kolorowych kwiatów. Mniej kilometrów liczy za to wizytówka imprezy, czyli niesamowity oes Sete Cidades. Skrócono jednak sekcje asfaltowe, więc nie zabraknie jednego z najbardziej znanych widoków w rajdach samochodowych, czyli przejazdu po krawędzi uśpionego wulkanu, dookoła przepięknego dwukolorowego jeziora. Podobnie, jak w latach poprzednich, także i w tym roku planowane są internetowe transmisje na żywo z odcinków specjalnych, ale organizatorzy nie podali jeszcze ich harmonogramu.


Oprócz Kasperczyka i Sytego na trasie Rajdu Azorów zobaczymy jeszcze trzy załogi z biało czerwonymi flagami: Habaja z Dymurskim, Ptaszka i Szczepaniaka oraz Kołtuna z Pleskotem. Reprezentant Tiger Energy Drink Rally Team jest zgłoszony również do rywalizacji w cyklu FIA ERC Junior U28 przeznaczonym dla młodych kierowców w samochodach R5. W tej kategorii Polacy mają 11 rywali. Tradycyjnie zanim zawodnicy ruszą do walki w 53. edycji imprezy, czeka ich jeszcze Ponta Delgada City Show, czyli pokazowy wieczorny odcinek na ulicach stolicy archipelagu. 


Zakończenie rywalizacji w 1. rundzie FIA ERC 2018 zaplanowano na sobotę, 24 marca, na godzinę 20:26 czasu środkowoeuropejskiego.


Tomasz Kasperczyk: - Lecimy ścigać się na Azorach już po raz trzeci, ale bez cienia przesady mogę powiedzieć, że będzie to start trudniejszy niż dwa poprzednie. Pogoda, która w marcu nie rozpieszcza odwiedzających wyspę Świętego Michała, to jedno. Ważniejsza jest jednak stawka zawodników, z jakimi przyjdzie nam się mierzyć w tym rajdzie. Nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek wcześniej startował w zawodach, do których zgłosiło się 35 kierowców i pilotów w samochodach R5. Myślę, że dla wielu z nich, w tym także i dla mnie, miejsce w pierwszej dziesiątce byłoby dużym sukcesem. Rok temu byliśmy blisko realizacji tego celu, co potwierdza, że w trudnych warunkach nasza taktyka się sprawdzała. Nietrudno o błąd przy nieustannie zmieniającej się przyczepności, wilgotnej nawierzchni, która często czai się pod suchą warstwą luźnego szutru. Dlatego kluczową cechą potrzebną do osiągnięcia mety będzie pokora. Nie mogę przewidzieć pogody, jaka będzie nam towarzyszyć, ale sądzę, że w tegorocznej edycji będzie się działo jeszcze więcej niż rok temu, więc trzymajcie kciuki za nas i za pozostałe polskie załogi.


Harmonogram 53. Rajdu Azorów – 1. rundy FIA ERC 2018 (godziny wg czasu środkowoeuropejskiego)


Czwartek, 22 marca (3 odcinki specjalne, łącznie 23,17 km):


9:30 – odcinek testowy

11:33 – odcinek kwalifikacyjny (Remedios, 3,12 km)

14:00 – wybór pozycji startowych (Ponta Delgada)

16:00 – ceremonia startu (Ponta Delgada)


16:05 – serwis A – 15 min. (Ponta Delgada)

16:49 – OS 1 – Lagoa (2,14 km, szuter 47%, asfalt 53%)

17:32 – OS 2 – Villa Franca – Sao Bras (17,08 km, szuter 82%, asfalt 18%)

18:32 – OS 3 – Superoes Grupo Marques (3,95 km, szuter 100%)

Flexi serwis B – 45 min. (Ponta Delgada)


Piątek, 23 marca (6 odcinków specjalnych, łącznie 75,56 km):


11:38 – serwis C – 15 min. (Ponta Delgada)

12:28 – OS 4 – Pico de Pedra Golfe (7,02 km, szuter 73%, asfalt 27%)

13:07 – OS 5 – Feteiras (7,46 km, szuter 98%, asfalt 2%)

13:42 – OS 6 – Sete Cidades (23,8 km, szuter 90%, asfalt 10%)

15:25 – serwis D – 30 min. (Ponta Delgada)


16:30 – OS 7 – Pico de Pedra Golfe (7,02 km, szuter 73%, asfalt 27%)

17:09 – OS 8 – Feteiras (7,46 km, szuter 98%, asfalt 2%)

17:44 – OS 9 – Sete Cidades (23,8 km, szuter 90%, asfalt 10%)

Flexi serwis E – 45 min. (Ponta Delgada)


Sobota, 24 marca (6 odcinków specjalnych, łącznie 107,57 km):


10:08 – serwis F – 15 min. (Ponta Delgada)

11:38 – OS 10 – Graminhais (21,28 km, 92% szuter, 8% asfalt)

12:28 – OS 11 – Tronqueira (21,99 km, szuter 96%, asfalt 4%)

14:04 – OS 12 – Superoes Grupo Marques (3,95 km, szuter 100%)

15:10 – serwis G – 30 min. (Ponta Delgada)


16:33 – OS 13 – Villa Franca – Sao Bras (17,08 km, szuter 82%, asfalt 18%)

17:28 – OS 14 – Graminhais (21,28 km, 92% szuter, 8% asfalt)

18:18 – OS 15 – Tronqueira (21,99 km, szuter 96%, asfalt 4%)

20:09 – serwis H – 10 min. (Ponta Delgada)

20:26 – ceremonia mety (Ponta Delgada)


Informacja prasowa

tigerrally.pl


kasperczyktomasz.jpg



więcej wiadomości >>>
2009 Sportowetempo.pl © Wszelkie prawa zastrzeżone ^
Web design by Raszty