Facebook
kontakt
logo
Strona główna > Kiosk
NEWSWEEK: Czy EURO 2012 nam się opłaca?2009-09-11 07:00:00

"Newsweek - Polska" rozmawia o efekcie ekonomicznym EURO 2012 z dr. Jakubem Borowskim, pracownikiem Szkoły Głównej Handlowej i głównym ekonomistą Invest-Banku, autorem badań nad ekonomicznymi aspektami przygotowań do piłkarskich mistrzostw Europy.
- Kluczem do zrozumienia wpływu EURO 2012 na gospodarkę - mówi dr Borowski - są nakłady na infrastrukturę transportową (drogi, koleje, transport miejski), turystyczną (hotele, centra pobytowe) i sportową (stadiony). Obecnie można szacować, że wyniosą one ok. 70 mld zł.
Zyski są związane z turystyką. Szacuje się, że w przyjedzie 526 tys. kibiców, każdy z nich wyda na konsumpcję średnio 800 zł, do tego wydatki sportowców, przedstawicieli UEFA i mediów. W sumie wydadzą ponad 438 mln zł. Jeśli Polska zaprezentuje się jako kraj atrakcyjny turystycznie, to w kolejnych latach nastąpi roczny wzrost wydatków turystów o kilkaset milionów złotych.
Z powodu EURO w każdym z lat w okresie 2008-2020 PKB będzie wyższy przeciętnie o ok. 2 mld zł. EURO przyspieszy zatem skok cywilizacyjny związany z realizacją dużych projektów infrastrukturalnych. Z analiz prof. M. Plicha z Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że gdyby nie było EURO, drogi w Polsce budowano by o trzy lata dłużej, a hotele i stadiony o 8 lat.
Przeciętny Polak zyska sporo, bo wcześniej będzie mógł korzystać z nowej infrastruktury. A nowa infrastruktura zwiększa wydajność całej gospodarki.
Reasumując, zorganizowanie tej imprezy nam się opłaci.




2009 Sportowetempo.pl © Wszelkie prawa zastrzeżone ^
Web design by Raszty