Facebook
kontakt
logo
Strona główna > Aktualności
Kalendarz RSMP 2023: siedem rund i powrót do Małopolski2022-12-26 14:33:00

Polski Związek Motorowy zatwierdził kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2023. W nadchodzącym sezonie kierowcy i piloci powalczą o miano najlepszej rajdowej załogi w Polsce podczas siedmiu rund. Dwie z nich to rajdy szutrowe, a pozostałe pięć będzie rozegranych na asfaltowych odcinkach specjalnych. W kalendarzu krajowego czempionatu nie zabrakło również nowości i międzynarodowych akcentów.


Organizowane od 1927 roku Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy. Wśród kierowców rekord liczby triumfów w RSMP należy do Sobiesława Zasady, który ośmiokrotnie sięgał po tytuł. Sześć razy najlepszy był Marian Bublewicz, a po cztery tytuły mają na swoim koncie Kajetan Kajetanowicz, Andrzej Koper oraz Leszek Kuzaj. Z kolei w gronie pilotów najwięcej tytułów – po siedem – zdobywali Ryszard Żyszkowski i Jarek Baran. Ewa Zasada, wraz z mężem Sobiesławem, zwyciężała pięciokrotnie. Ostatnimi zdobywcami tytułu rajdowych mistrzów Polski są Szwedzi – Tom Kristensson i Andreas Johansson, którzy wywalczyli najwięcej punktów w sezonie 2022.


Inauguracja w Świdnicy, finał w Beskidach


Nadchodzący sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski otworzy 51. edycja Rajdu Świdnickiego zaplanowana na 21-23 kwietnia. Zawody rozgrywane na asfaltowych oesach w Górach Sowich stanowią rundę krajowego czempionatu nieprzerwanie od 1984 roku.


Po inauguracji na Dolnym Śląsku przewidziano szutrową część sezonu, na którą składają się ORLEN 79. Rajd Polski (19-21 maja) oraz 42. Rajd Podlaski (1-3 czerwca). Rajd Polski będzie jednocześnie trzecią odsłoną walki mistrzostwach Europy (FIA ERC). Drugi najstarszy rajd świata już po raz 53. zostanie rozegrany w randze rundy tego cyklu.


Nowością w kalendarzu RSMP jest Valvoline Rajd Małopolski (6-8 lipca) z bazą w Makowie Podhalańskim. Za sprawą debiutującej w cyklu imprezy mistrzostwa kraju wracają do Małopolski po 15 latach przerwy. Nieco ponad miesiąc później uczestnicy RSMP zameldują się w stolicy województwa podkarpackiego, by ruszyć do rywalizacji w 32. edycji Rajdu Rzeszowskiego (10-12 sierpnia). Podobnie jak w poprzednich latach, także i w sezonie 2023 te zawody będą jednocześnie częścią FIA European Rally Trophy.


Do tego cyklu włączono także Rajd Śląska (8-10 września), a więc szóstą rundę RSMP 2023. Tym samym impreza po raz pierwszy w swojej historii zyskała międzynarodową rangę. Dołączenie do FIA ERT oznacza, że łączna długość odcinków specjalnych Rajdu Śląska wzrośnie do około 150 km.


Sezon zakończy starcie w Beskidach, podczas 68. edycji Rajdu Wisły (29 września-1 października).


Punktacja bez zmian


- Tworząc kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski na sezon 2023 przyjęliśmy założenie, że w obecnej sytuacji gospodarczej siedem rund, w tym pięć asfaltowych, to optymalna liczba. Wzięliśmy również pod uwagę możliwie jak najwięcej głosów zawodników i środowiska, w tym także opinie dotyczące rajdów zagranicznych. Znaczenie mają jednak również możliwości i terminy, jakimi dysponują organizatorzy oraz daty innych imprez samochodowych rangi krajowej czy też europejskiej. Wiele czynników wzajemnie się wyklucza, więc pogodzenie wszystkich sugestii, a także całkowite uniknięcie kolizji terminów kalendarzowych z rundami WRC czy ERC, nie było możliwe. Cieszę się, że mamy w kalendarzu nowości, a także organizatorów, którzy chcieli włączyć swoje rundy do międzynarodowych cykli. Ocen kalendarza RSMP 2023 będzie zapewne wiele, najważniejsze jest jednak to, by walka o tytuł toczyła się do ostatnich metrów finałowego odcinka sezonu – powiedział Jarosław Noworól, przewodniczący GKSS PZM.


Do końcowej klasyfikacji sezonu 2023 będzie zaliczanych sześć najlepszych wyników z siedmiu rund. W każdej z nich do zdobycia będzie 35 punków. Na tę pulę składa się 30 „oczek” za zwycięstwo w klasyfikacji generalnej zawodów, a także 5 punktów za najlepszy czas na Power Stage, czyli finałowym odcinku specjalnym rajdu.


Kalendarz RSMP 2023:

21-23 kwietnia: Rajd Świdnicki (asfalt)

19-21 maja: ORLEN 79. Rajd Polski (szuter) – runda FIA ERC

1-3 czerwca: 42. Rajd Podlaski (szuter)

6-8 lipca: Valvoline Rajd Małopolski (asfalt)

10-12 sierpnia: 32. Rajd Rzeszowski (asfalt) – runda FIA ERT

8-10 września: Rajd Śląska (asfalt) – runda FIA ERT

29 września-1 października: 68. Rajd Wisły (asfalt)


RSMP – informacje o cyklu


Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.


Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.


Kalendarz RSMP 2023:


1. runda: 51. Rajd Świdnicki

Data: 21-23 kwietnia

Baza: Świdnica

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Sudecki


2. runda: ORLEN 79. Rajd Polski (runda FIA ERC)

Data: 19-21 maja

Baza: Mikołajki

Nawierzchnia: szuter

Organizator: ZG PZM


3. runda: 42. Rajd Podlaski

Data: 1-3 czerwca

Baza: Białystok

Nawierzchnia: szuter

Organizator: Automobilklub Podlaski


4. runda: Valvoline Rajd Małopolski

Data: 6-8 lipca

Baza: Maków Podhalański

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski


5. runda: 32. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT)

Data: 10-12 sierpnia

Baza: Rzeszów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Rzeszowski


6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERT)

Data: 8-10 września

Baza: Chorzów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Fundacja Automobilistów


7. runda: 68. Rajd Wisły

Data: 29 września – 1 października

Baza: Wisła

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski


Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.


Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów. Do końcowej klasyfikacji liczy się sześć najlepszych wyników.


Informacja prasowa


rsmp.jpg


2009 Sportowetempo.pl © Wszelkie prawa zastrzeżone ^
Web design by Raszty