Kiosk
- STANISŁAW STRUG. Dopiero w liceum zyskałem szansę gry na boisku z bramkami
- MARIAN FIDO. Człowiek, któremu chce się chcieć
- JAN KOWALCZYK. Sport bez rywalizacji przestaje być sportem
- FUTBOL MAŁOPOLSKI. Grzegorz Bartosz: Garbarnia jest jedna. Zrobię wszystko, aby mówiła jednym głosem
- Paulo Sousa: Ufam umiejętnościom polskich piłkarzy
- Ranking "Forbesa": Wpływowy Lewandowski
- Za miesiąc Wisła Kraków SA będzie mieć Akademię
- Boniek: Wojewódzkie Związki Piłki Nożnej same podejmą decyzje w sprawie dokończenia sezonu w III lidze i klasach niższych
- Małopolska chciałaby grać...
- Nie ma decyzji w sprawie III ligi i klas niższych
MISTRZOSTWA POLSKI KIBICÓW SPORTOWYCH
- Mistrzostwa Mistrzów Kibiców Sportowych: pytania i odpowiedzi
- Adam Sokołowski mistrzem kibiców XXI wieku
- Mistrzostwa Mistrzów Kibiców Sportowych w Kluczborku
- OMNIBUS SPORTOWY. Któżby inny: Adam Sokołowski!
- Konkurs Piłkarski Ekspert – EURO 2024 na mecie
- KONKURS. Piłkarski Ekspert – Euro 2024
- VII Ogólnopolski Omnibus Sportowy
- Mistrzostwa Polski Kibiców Sportowych: 45 pytań i odpowiedzi
Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2) wygrali ORLEN 79. Rajd Polski – trzecią rundę Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) i drugie zawody w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Sesks to pierwszy kierowca z Łotwy, który triumfował w Rajdzie Polski.
Na drugim miejscu rywalizację zakończyli Nowozelandczycy Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 N Rally2). Po raz trzeci z rzędu na podium polskiej rundy FIA ERC stanęli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), którzy osiągnęli metę na trzeciej pozycji.
79. edycję Rajdu Polski rozegrano w dniach 19-21 maja. Zawodnicy mieli do pokonania trasę o długości 919,47 km, z czego 182,06 km to dystans 16 szutrowych odcinków specjalnych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 81 załóg, w tym 60 w ramach mistrzostw Europy. W rundzie RSMP wzięły udział 33 załogi, a 26 z tego grona walczyło o punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu.
Podczas obu etapów panowała słoneczna, bezdeszczowa pogoda, a zawodnicy rywalizowali na suchej nawierzchni. W klasyfikacji generalnej imprezy zwyciężyli Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2). W drodze do tego sukcesu Łotysze wygrali 7 z 16 odcinków specjalnych. Sesks to pierwszy Łotysz, który zwyciężył w Rajdzie Polski. Dla 23-latka z Lipawy to drugi w karierze triumf w rundzie europejskiego czempionatu. Pierwsze zwycięstwo odniósł w ubiegłorocznym Rajdzie Lipawy.
Drugie miejsce, ze stratą 39,6 sekundy do zwycięzców, wywalczyli Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 N Rally2). Dzięki temu wynikowi Nowozelandczycy umocnili się na prowadzeniu w punktacji mistrzostw Europy. Na trzecim miejscu finiszowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), których od zwycięzców dzieliło 1:04,9 s. Dla dwukrotnych mistrzów Polski to trzecie z rzędu podium w Rajdzie Polski.
Na czwartym miejscu uplasował się norwesko-szwedzki duet Mads Ostberg/Patrik Barth (Citroen C3 Rally2, +1:12,9 s), a czołową piątkę zamknęli mistrzowie Finlandii – Mikko Heikkila i Samu Vaaleri (Skoda Fabia Rally2 evo, +1:16,7 s).
Punkty za Power Stage (finałowy, dodatkowo punktowany odcinek rajdu) zdobyli Ostberg/Barth (5 pkt), Heikkila/Vaaleri (4 pkt), Paddon/Kennard (3 pkt), Franceschi/Escartefigue (2 pkt) oraz Sesks/Francis (1 pkt).
W punktacji mistrzostw Europy prowadzą Paddon i Kennard (85 pkt), a kolejne miejsca zajmują Sesks/Francis (48 pkt), Ostberg/Barth (48 pkt), Bonato/Boulloud (47) oraz Llarena/Fernandez (41).
Nowi liderzy punktacji RSMP
Sesks i Francis zwyciężyli również w klasyfikacji rundy krajowego czempionatu. Drugie miejsce wywalczyli Marczyk i Gospodarczyk, a na najniższym stopniu podium rundę RSMP ukończyli Grzegorz Grzyb z Adamem Biniędą (Skoda Fabia Rally2 evo). Dotychczasowi liderzy punktacji stracili do Łotyszy 4:14,1 s.
W klasyfikacji RSMP Łotysze wygrali 12 z 16 prób sportowych, w tym także Power Stage –dodatkowo punktowany, drugi przejazd oesu Gmina Mrągowo (9,4 km). Komplet (35) punktów zdobyty w Mikołajkach przesunął Sesksa i Francisa na pierwsze miejsce punktacji mistrzostw Polski.
- Już na początku rajdu przekonaliśmy się, że mamy tempo, które pozwala walczyć o zwycięstwo. Potrzebowaliśmy jedynie złapać odpowiedni rytm i to się udało. Większość roboty zrobiliśmy podczas pierwszego etapu, kiedy to przejęliśmy prowadzenie w rajdzie. W niedzielę naszym zadaniem było kontrolowanie sytuacji w rajdzie i dowiezienie świetnego wyniku do mety – komentował Martins Sesks, który rozważa także start w kolejnej rundzie mistrzostw Polski, czyli 42. Rajdzie Podlaskim.
- Jestem zadowolony, bo choć nie wygraliśmy, to jechaliśmy szybciej niż w ubiegłym roku. To z kolei oznacza, że rozwinęliśmy się jako załoga i jako zespół. Chylę czoła przed Martinem Sesksem, który w tym rajdzie po prostu błyszczał. Natomiast gdyby ktoś przed tym startem powiedział mi, że skończymy go z niewielką stratą do takiego kierowcy jak Hayden Paddon, ale przed Madsem Ostbergiem, to pewnie wziąłbym taki wynik w ciemno. Cieszę się, że tu byliśmy, mogliśmy spotkać się z kibicami, ciesząc siebie i ich jazdą po pięknych mazurskich oesach – mówił na mecie Mikołaj Marczyk
- Staraliśmy się jechać czysto i mądrze zarządzać ryzykiem, by dojechać do mety realizując cel, jakim były punkty do klasyfikacji mistrzostw Polski. Trzecie miejsce w rundzie RSMP to plan minimum, który wykonaliśmy. Oczywiście chcielibyśmy walczyć o wyższą pozycję, ale w takiej stawce, szczególnie na szutrze, nie jest to łatwe – oceniał Grzegorz Grzyb.
W klasyfikacji RSMP Power Stage z punktami, oprócz Sesksa i Francisa, ukończyli Marczyk/Gospodarczyk (4), Płachytka/Gerber (3), Grzyb/Binięda (2) oraz Byśkiniewicz/Siatkowski (1).
Po ORLEN 79. Rajdzie Polski w tabeli RSMP na pierwszym miejscu są Sesks i Martins (60 pkt), a za nimi plasują się Grzyb z Biniędą (55) oraz Płachytka i Gerber (49).
W gronie zawodników w samochodach z napędem na jedną oś zwycięstwo odnieśli Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4), umacniając się na prowadzeniu w punktacji klasy 2WD. - Za nami poważny rajd i kawał porządnego ścigania. Oczywiście musieliśmy łączyć odpowiednie tempo z dbaniem o sprzęt, bo jechaliśmy po odcinkach zniszczonych przez liczną grupę samochodów startujących przed nami. Szczególnie drugie przejazdy poszczególnych oesów wymagały racjonalnego podejścia. Nasza taktyka się sprawdziła, bo wygraliśmy i mocno oskoczyliśmy rywalom w punktacji mistrzostw Polski – cieszył się Gracjan Predko.
Pierwsze miejsce w klasie 3 padło łupem Marka Roeflera i Marka Bały jadących Fordem Fiesta Rally3.
Kolejną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie 42. Rajd Podlaski (2-3 czerwca). Z kolei uczestnicy mistrzostw Europy zmierzą się w Rajdzie Lipawy (17-18 czerwca) na Łotwie.
ORLEN 79. Rajd Polski – klasyfikacja końcowa RSMP:
1. Sesks/Francis (Skoda Fabia RS Rally2) 1:34:57,8 s
2. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) +1:04,9 s
3. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) +4:14,0 s
4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo) +5:34,1 s
5. Płachytka/Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo) +5:34,1 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +8:03,8 s
7. Roefler/Bała (Ford Fiesta Rally3) +17:35,8 s
8. Predko/Jurgała (Peugeot 208 Rally4) +18:11,9 s
9. Krotoszyński/Martynek (Ford Fiesta Rally3) +19:15,2 s
10. Ociepa/Kuśnierz (Skoda Fabia Rally2 evo) +20:30,2 s
ORLEN 79. Rajd Polski - klasyfikacja Power Stage (RSMP) – OS 16: Gmina Mrągowo (9,4 km):
1. Sesks/Martins (Skoda Fabia RS Rally2) 5:26,0 s (5 pkt)
2. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) +4,8 s (4 pkt)
3. Płachytka/Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo) +8,8 s (3 pkt)
4. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) +10,0 s (2 pkt)
5. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +13,2 s (1 pkt)
Punktacja RSMP po ORLEN 79. Rajdzie Polski (runda 2/7):
1. Sesks/Francis 60 pkt
2. Grzyb/Binięda 55 pkt
3. Płachytka/Gerber 49 pkt
4. Byśkiniewicz/Siatkowski 39 pkt
5. Kołtun/Pleskot 28 pkt
6. Marczyk/Gospodarczyk 28 pkt
7. Szeja/Szeja 21 pkt
8. Parys/Syty 15 pkt
9. Predko/Jurgała 15 pkt
10. Roefler/Bała 13 pkt
Informacja prasowa